Tuesday, October 22, 2013

23 Okt- Hari pertama tanpa abang....

Hati kami (Mak, kakak, abang, aku) hanya Allah yang tahu
Tangisan kami hanya Allah yang dengar
Hiba kami, Sakit hati kami meronta
hanya Allah yang rasa...........
Hanya Allah yang mengerti

Semalam kami berempat menerima berita
berita yang sesudahnya kami jangka
ingin menahan tabah ingin menahan sebak
akhirnya air mata kami mengalir bersama

Kami berempat yang rasa
tidak kamu..tidak kamu semua
kamu hanya bisa berkata-kata

bisa menyalahkan kami sahaja
kamu tak pernah berkongsi bahu
tak pernah berkongsi segala
kepayahan kami
kesusahan kami
keperitan kami
hanya pandangan,hanya ucapan kamu

mungkin itu yang kamu boleh lakukan
semalam aku berjanji
berjanji pada diri sendiri
biarlah semalam abang pergi
aku sedia memikul tanggungjawab ini

emak...
adik sedia lepaskan kepentingan diri
demi pastikan emak sentiasa disisi
selapas ini agar tiada lagi titisan air mata dipipi

emak...
tabahkan hatimu

Redhalah menerima ujian ini
ujian buat kita bersama

Tiada kegemiraan dihatiku
selain melihat hari-hari mu
disulami dengan rasa tawa dan gembira

abang..
kami sentiasa bersama sama kamu
dalam bisikan doa
moga allah melindungi dan merahmati kita semua..

kata-kata kakak di fb buat aku jadi sebak:


Hati MAK tabah seperti saidatina khadijah 
Kasih sayang MAK semurni kasih Sumaiyah
Doa MAK selalu diiringi tangisan kerana terlalu byk dugaan MAK hadapi
Aku tahu,MAK terlalu merindui kasih sayang
Ku hulurkan salam pda rasul junjungan
Moga kau berikanlah syafaat dah kasih sayangmu wahai tuhanku utk ibuku...
(kakak/adik/matpa)


terima kasih kakak, terima kasih emak
kita sentiasa bersama
kerana Allah tahu apa yang kita rasa...




Kenangan bersama abang...
Sg.Congkak...


p/s:  Ya-ALLAH kuatkan hati emak...
      Kuatkan hati Abang..Kuatkan Hati Kakak dan Kuatkan hati Aku
      Izinkan kami menangis seketika
      tatkala merindui abang...
      dan sesudah itu
      kuatkanlah hati kamu semula...
      Hanya KAU yang mendengar tangisan kami...

mood: :( :( :( sebak.....air mata mengalir lagi~~~

       

Sunday, October 13, 2013

PENGORBANAN: Yang pergi itu CINTA..Yang datang nanti adalah JODOH


13 Oktober 2013...
(Sehari Sebelum raya haji)

Pengorbanan yang saya lakukan. Melibatkan Perasaan.
Biarlah saya melepaskan rasa cinta ini...
Biarlah..saya terus menyendiri dan menyendiri lagi..
Jujur...
Saya perlukan seorang lelaki yang menjadi pembimbing, yang matang dan hormat pada wanita
bukan yang hanya tahu mengambil kesempatan atas kebaikan dan kelembutan hati seorang wanita....

Tiada istilah KECEWA...
Untuk melangkah pergi...kalau ini Takdirnya...saya redha..
dan syukur kerana ALLAH masih sayangkan saya...
saya Yakin Pada Janji ALLAH...

Saya tak perlu mengeluh kerana ujian ini..
saya lihat ujian ini sebagai satu lagi ruang dan peluang untuk membaiki kekurangan yang ada dalam diri ini..
saya bukan terbaik....saya sedang berusaha menjadi baik
bukan untuk orang lain..tapi saya ingin menjadi insan yang terbaik
buat diri sendiri dan kedua ibu bapa dan keluarga saya sendiri....

Perlukah saya hancurkan harapan kedua ibu dan bapa demi cinta pada seorang "lelaki"
TIDAK!!!!
CINTA bukan segalanya dalam hidup saya..
biarlah..saya nekad..
pada usia sebegini...masih banyak yang saya kena pelajari..
masih banyak yang saya kena cari...
mulai hari ini..saya akan lupakan soal CINTA..
CINTA BUKAN SEGALANYA...
BERUSAHA melengkapkan diri..
BERUSAHA memperbaiki diri
kerana saya YAKIN..
JODOH, REZEKI telah ALLAH tetapkan dari azali
ALLAH akan temukan kita dengan orang yang salah
bukan untuk kita terus merasa kecewa tapi ALLAH nak kita tahu
bahawa
ALLAH AKAN GANTIKAN SESUATU YANG HILANG ITU DENGAN YANG LEBIH BAIK
Mungkin yang pergi ini CINTA
yakinlah yang datang nanti adalah JODOH...

Allah tak janjikan yang cntik untuk yang hensem..
Tapi..
JANJI ALLAH
JODOH YANG BAIK UNTUK MEREKA YANG BAIK
dan JODOH YANG TIDAK BAIK, ADALAH UNTUK MEREKA YANG TIDAK BAIK...

Untuk Wanita diluar sana....
ada pesanan untuk kita:

PESANAN UNTUK WANITA:
"....................JANGAN DIKEJAR JANGAN DICARI...........
RAWAT & JAGA DIRIMU
SIBUKKAN DIRIMU DENGAN HAL-HAL YANG BAIK
KERANA PADA SAAT WAKTUNYA TIBA,
CINTA AKAN DATANG MENEMUIMU
DAN MEMETIKMU
BUKAN KERANA CANTIK RUPAMU
KEPANDAIANMU, HARTAMU ATAU TAHTAMU
TAPI..
KERANA CINTA TAK MAMPU HIDUP TANPAMU......"

P/S:
Lupakan CINTA...
Demi CITA-CITA...
...........
Fokus pada kehidupan yang akan datang
Usah Melihat satu pintu yang tertutup
Kerana,
didepan masih ada banyak pintu yang sedang terbuka
Bukan terus berdiam diri
Langkah dan jika perlu
BERLARI...maka BERLARILAH..
..................

TIADA SIAPA YANG BOLEH BUAT KITA TERSENYUM KEMBALI
MELAINKAN DIRI KITA SENDIRI.....
"LIFE MUST GO ON....."
KITA ADALAH APA YANG KITA FIKIRKAN
POSITIF....
POSITIF & TERUS POSITIF
:) :)

Tuesday, October 8, 2013

Zura..Tolong Ingat pesan ni....


PESANAN UNTUK DIRI SENDIRI....

kita sering bercakap dengan orang, Namun kadang-kadang kita terlupa untuk pesan pada diri sendiri...
Disebabkan aku baru je "sembuh" dengan segala yang membuat aku jadi tak tentu hala sejak 2 minggu ni..aku nak ambik kesempatan nak INGATkan...INGAT!!!!!kan diri aku sendiri tentang beberapa perkara yang aku kadang-kadang ambil mudah, tapi "AKIBATNYA" Cukup besar pada diri aku sendiri:

Memang tak dapat nak cerita & gambarkan apa yang aku rasa...kadang-kadang OK, kadang kadang rasa macam hilang segalanya....Bila Menangis aku jadi KOSONG...

Aku harap benda ni tak akan berulang...aku tak salahkan orang lain tapi aku akan salahkan diri sendiri...bagi aku bila aku salahkan diri sendiri, aku dapat mengaku silap aku...dan tak meletakkan kesalahan atas bahu org lain....

Ok..ni pesan aku untuk diri aku sendiri...
1st...BILA MARAH- Tolong jangan berkata-kata..Tolong DIAM!!! aku tak nak nanti bila aku berkata-kata aku akan sakitkan hati org yang akan aku marah...Yup..Marah itu normal...aku manusia normal jugak, mustahillah aku pesan pada diri jangan marah... marah itu perlu.tapi biar bertempat...
BILA MARAH- Pastikan JANGAN pegang langsung handphone.. kalau boleh switch off je...& tido...sebab bila pgg hp, aku akan taip bnda yang merepek...
oHHHH....bnda ni dah banyak kali jadi. & aku akan pastikan xkan berulang lagi.. aku akan STOP IT!!!!
perkara ni nampak kecil pada orang lain TAPI, pada aku KESAN dia cukup BESAR,,,
HARAP SGT...
Aku INGAT benda ni...sampai bila2..

Aku tak nak rasa "kehilangan" lagi...
maklumlah, aku lahir pada 26 April...& menurut kajian org yg lahir pada tarikh aku ni adalah orang yang cepat buat keputusan dan cepat MENYESAL....oh nooooo!!!!
Aku tak nak menyesal dikemudian hari..
pengajaran buat aku
"TERLAJAK PERAHU BOLEH UNDUR...
TERLAJAK KATA...BURUK PADAHNYA...

So,
Janji Aku pada diri sendiri:
BERFIKIR SEBELUM BERTINDAK!!!

Thanks...
1 Lagi peluang yang aku dapat untuk BERMUHASABAH DIRI untuk malam ini...

p/s: Tido malam ni dengan senyuman. Hati dah tak rasa bersalah. Bila org yang kita sayang & terlalu sayang hapy...itu tandanya kita dah buat dia gembira...
Bila Org lain gembira....kita pun gembira kan kannn....

Selamat Malam..
Solat dulu baru kita tido....
Bye Bye...
Sayang Semua.... :) :)

Monday, October 7, 2013

Kembali Senyum...

Saya akan buat apa sahaja yang termampu dan sedaya saya. Hanya saya ingin awak tahu, tiada yang lebih bermakna dan bahagia bagi saya jika mampu membuat awak tersenyum semula....
Kalau awak tahu, Saya sedang berusaha lakukan yang terbaik. Asal awak gembira..

p/s: bila kita buat orang gembira, kita juga akan rasa gembira...
Itu janji Allah..I'ALLAH, Allah sentiasa dengan kita....
:)

Tapi.....
Jika usaha saya untuk membuat awak gembira tak berhasil saya takkan terus kecewa
kerana, saya dah berusaha....berusaha lakukan segalanya...
Saya tak kecewa
sebab...kalau Allah kata ini yang terbaik saya terima
saya takkan lupa,
bahawa "ALLAH tak beri apa yang kita MAHU, tapi ALLAH beri Apa yang kita PERLU...

Saya cuba untuk jadi "kuat"
terima dengan REDHA...
kalau ALLAH bagi saya pinjam awak hanya untuk seketika
dan ingin mengambil awak kembali
apakah "hak saya"??
untuk menahannya, untuk terus berduka cita kerana
setiap yang ALLAH beri ALLAH akan ambil kembali
segala di dunia hanyalah sementara
saya "pinjaman" untuk awak
dan awak juga hanyalah "pinjaman" untuk saya.....

: : tERIMA KASIH ALLAH...
memberi peluang sekali lagi untuk saya bermuhasabah diri......

Saturday, October 5, 2013

Disaat aku mula mencintaimu


Mengapa kau pergi, mengapa kau pergi
Di saat aku mulai mencintaimu
Berharap engkau jadi kekasih hatiku
Malah kau pergi jauh dari hidupku
*courtesy of LirikLaguIndonesia.Net
Menyendiri lagi, menyendiri lagi
Di saat kau tinggalkan diriku pergi
Tak pernah ada yang menghiasi hariku
Di saat aku terbangun dari tidurku
Reff:
Aku inginkan dirimu datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu aku sangat mencintai dirimu
Aku inginkan dirimu datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu aku sangat mencinta
Menyendiri lagi, menyendiri lagi
Di saat kau tinggalkan diriku pergi
Tak pernah ada yang menghiasi hariku
Di saat aku terbangun dari tidurku
Repeat reff
Semoga engkau kan mengerti tentang perasaan ini
Maaf ku telah terbuai akan indahnya cinta (indahnya cinta)
Maaf sungguh ku tak bisa (tak bisa) untuk kembali padamu
Maaf ku telah terbuai akan indahnya cinta
Repeat reff
Aku inginkan dirimu datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu aku sangat mencin

Wednesday, October 2, 2013

Motivasi Diri: Belajar Dari Telur


Sakitnya Rasa Hanya DIA yang tahu,
Sedihnya hati hanya DIA yang tahu
Kita Punya teman, kita punya sahabat
Namun...
Disaat kita perlukan mereka tidak sentiasa ada
yang ada,dan  yang sedia mendengar
hanya DIA..
DIA sentiasa ada

walau apapun keadaan kita
........................................

........................................................


Jika sebuah telur dipecahkan oleh kekuatan dari luar,maka kehidupan didalam telur akan berakhir....

Tapi...
Jika sebuah telur dipecahkan oleh kekuatan dari dalam,maka kehidupan baru telah lahir... hal-hal besar selalu dimulai dari dalam.

Allah.Swt tidak pernah menjanjikan bahwa:
- Langit itu selalu biru
- Bunga selalu mekar
- Mentari selalu bersinar
...
Tapi ketahuilah bahwa DIA selalu memberi:
- Pelangi .....disetiap badai
- Senyum .....disetiap air mata
- Berkat .......disetiap cobaan
- Jawaban .....disetiap doa

Jangan pernah menyerah, terus berjuanglah,
"Li fe is so beautiful"
- Hidup adalah tantangan,....Hadapilah
- Hidup adalah anugerah,.... Terimalah
- Hidup adalah tugas,......... ­.selesaikanlah
- Hidup adalah cita2,......... ..capailah
- Hidup adalah misteri,....... ­.singkapkanlah
- Hidup adalah kesempatan,.. ambillah
- Hidup adalah lagu,.......... ­..nyanyikanlah
- Hidup adalah janji,......... ...penuhilah
- Hidup adalah keindahan,...bersyukurlah
- Hidup adalah teka-teki,..... ­pecahkanlah

1 hal yang buat kita bahagia adalah cinta
1 hal yang buat kita tambah dewasa adalah masalah
1 hal yang buat kita hancur adalah....putus asa
1 hal yang buat kita maju adalah....usaha
1 hal yang buat kita kuat adalah....DOA


Petikan dari : Dani Yoga Suryanto

Monday, June 17, 2013

Just Remind.....

.




My life. My choices. 
My problems. 
My mistakes. 
My lessons. 
Not your business.
 Mind your own problems before...... 
you talk about mine..



she just smiles like nothing had happened. 

Live on like she.  she known as a strong girl.
  when it's a lonely..
she became weak but she is a independent person... 
you need to know, 
She is
 ME
!!!!!!!
............
........................





Wednesday, June 5, 2013

For Me~ Anugerah Dari Kegagalan


Tiada Masa untuk mengenang benda yang dah berlalu
PAST IS PAST
lupakan pada yang tidak tahu menghargai
angkat kaki dan teruskan berlalu
melangkah dan terus melangkah

Thanks a lot ALLAH,  

Setiap sesuatu ada hikmah. Pasti ada yang Lebih Baik
TERUSKAN BERDOA KERNA JANJI ALLAH ITU PASTI
INSYA'ALLAH
(azueerakasim)

Sunday, May 26, 2013

Alhamdulillah Syukur




Assalamualaikum/Salam sejahtera
Alhamdulillah syukur atas rezeki dan pengalaman pertama yang cukup bermakna ini.
Majlis Kahwin: 25/05/2013
Lokasi: Puchong Perdana


Pengalaman dalam hidup yang cukup manis dan permulaan langkah dalam kerjaya yang penuh mencabar ini.
Terima Kasih
yang tak terhingga buat Bonda Tersayang serta Kakak yang menjadi pendorong dan tulang belakang yang sentiasa bersama-sama dalam apa jua kejayaan. Kita bertiga dan bersama dalam susah, kita bersama dalam senang. Jatuh bangun kita hanya kita yang rasa.
Kita dapat buktikan hari ini
Kita juga mampu mencapai apa yang kita inginkan dalam hidup ini
dengan syarat kuatkan semangat dalam apa jua keadaan kita & jangan putus asa.


My dearest sister
Me


Insya'Allah Mak
adik & kakak akan tolong mak dan buat sehabis baik untuk kita.
Terima kasih mak. atas doa dan harapan mak yang tinggi untuk kedua-dua anak perempuan mak.
Tanpa Doa Mak, Tanpa kata-kata semangat dari mak yang tak pernah putus-putus
membuatkan kami bersemangat untuk lakukan apa yang kami lakukan sekarang.

Alhamdulillah Mak..
Kepenatan mak sejak seminggu tak cukup rehat, tak cukup tido
kami balas dengan menjayakan majlis ini dengan sempurna dan berjaya.

            My Staff "shahrul"



Terima kasih dan syukur Kami panjatkan pada-MU Ya-ALLAH
kerana telah memudahkan urusan kami.

Tiada apa yang dapat kami gambarkan dengan kejayaan ini.
segala puji dan sanjungan
selayaknya untuk MU
Ya-ALLAH YA RABB

~~~ALHAMDULILLAH~~


Makan beradap special decorate by my mom & my sis
Meja Makan Beradap tema "Pink & Purple"
                         

  Just Nak Sharing gambar
malam persiapan akhir "sebelum majlis"
nampak x dlm gambar atas ni client tgh tengok
& tunggu time tengah wat keje.
   huhu....ada mando tu..
:)

     ikat jangan x ikat


                   TERIMA KASIH BANYAK BUAT YANG TERSAYANG ( MY MOM & SIS)
                                                 Yang Pipih tak akan datang Melayang,
                                                 Yang bulat tak akan datang bergolek
                                                      THANKS FOR EVRYTHING
                                ~~muahhhhhhhh the big hug & smile special for my dearest love~~


                                                                   -azueerakasim-
                                                                           (*-*)

Monday, May 13, 2013

Nilai sebuah Kebahagiaan










Saturday, May 11, 2013

Bila Hati ini Menangis..



Ini bukan soal SENSITIF...Ini soal HATI..
Mengapa aku ...terlalu menyanyangi & menghargai
sehingga kan aku dilayan seperti Manusia yang tidak punya hati..


Ya-Allah..Ya Rahim (Ya Allah yang punya sifat Kasih & Penyanyang)
Kuatkan Semangat aku, Jadikan Air Mata yg mengalir  ini Kekuatan
Titisan nya pengajaran



MODE : Sedih
  Kesat Air mata sendiri..
(Bila hati ini menangis)






Wednesday, May 8, 2013

Biarlah Ini Cinta Terakhirku-Doa Buat Kekasih





Bismillahirrahmaanirrahiim,,,
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakaatuh...


Untukmu yang jauh disana..
Ku harap kau slalu menjaga hatimu..
Seperti disini aku menjaga hatiku..

Semoga cintamu pada_NYA menjagamu dari angin2 keburukan

 yang mampu membuatmu lalai akan perintah_NYA..

Jika aku disini menanti, ku harap kau disana menjaga..
Jika aku disini berdo’a, ku harap kau disana setia..

Aku tak berharap di pertemukan denganmu..
Tapi aku meminta dipersatukan dalam cinta_NYA..

Aku tak berharap kesempurnaanmu..
Kerana aku ingin melengkapinya dengan kekuranganku..

YA RABBANAA..
Satukan kami dalam naungan cinta_MU..
Dan cintakan kami pada kebaikan..
Agar cinta kami dapat menyatu menjadi kebaikan..

YA RABBANAA..
Satukan kekurangan kami dalam Ridha_MU..
Agar kekurangan itu dapat melebur menjadi kesempurnaan..

YA RABBANAA..
Yang kami inginkan hanyalah kesempurnaan cinta_MU..
Karena hanya begitulah tidak akan ada rasa terluka dan kecewa pada akhirnya..

Aamiin Ya Rabbal'alamiin..

Tuesday, May 7, 2013

Renungan Bersama


Assalamualaikum/Salam sejatera
Sedikit Perkongsian berkenaan apa yang dibaca pagi tadi.
Jika tak banyak, sekurang-kurangnya kita mendapat manfaat daripadanya.
..........................................

SEKADAR RENUNGAN BERSAMA

Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.

Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting pabila usia semakin tua.

Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari.

Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu

Apabila kamu berkata, ' Aku Cinta Padamu', maka tunaikanlah.

Pabila mengatakan, 'Maaf', tenunglah matanya.

Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.

Percayailah cinta pandang pertama.

Usah tertawakan impian orang lain.. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa...

Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.

Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.

Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.

Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.

Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,'Kenapa anda ingin tahu?'

Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.

Ucaplah 'Semoga anda diberkati' apabila mendengar seseorang bersin.

Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.

Berpeganglah kepada tiga R:
Rasa hormat pada diri sendiri;
Rasa hormat kepada orang lain;
Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda

Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah persahabatan yang besar.

Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan,
usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.

Tersenyumlah ketika menjawab telefon... Pemanggil akan melihatnya daripada suara yang mereka dengar.

Ada ketikanya anda perlu bersendirian.

Wednesday, May 1, 2013

Erti Hidup : Jatuh Bangun


Hampir aku terlupa. APRIL yang berlalu genap 3 tahun perniagaan yang diusahakan masih berdiri. APRIL bulan keramat dan penuh erti buat diri aku secara peribadi. kisah mencari & membina sebuah kerjaya.
JATUH BANGUN- KETAWA & AIR MATA

"Disaat kita SENANG orang kenal siapa kita,
 disaat kita SUSAH kita akan kenal siapa kawan kita"

Peristiwa yag aku tak akan lupa sampai bila-bila dimana saat caci maki, hinaan dan sindiran menjadi makanan rutin setiap hari.

Saat hati berkata " INGIN ",
namun ALLAH berkata " TUNGGU ".

Saat AIR MATA harus menitis,
namun ALLAH berkata " TERSENYUMLAH ".

Saat segalanya terasa " MEMBOSANKAN ",
namun ALLAH berkata " TERUSLAH MELANGKAH ".


Aku cuba berdiri dengan kaki sendiri, aku tidak mahu menyusahkan sesiapa. Aku tak sanggup dikecewa buat kali kedua...oleh insan yang paling rapat dengan aku. Dulu cacian,makian segalanya aku terima. Air mata teman setia. Hanya Allah yang tahu saat dan ketika itu. Walaupun hati menangis namun raut wajah masih tersenyum. Bukan HIPOKRIT tapi itulah dunia.

"..,KITA MENANGIS , DI SAAT ORANG LAIN KETAWA...."

Tiada apa yang pelik dalam dunia ini. jika ingin mengenal dunia lihatlah orang-orang yang belegar di dalamnya.

"DUNIA HANYA AKAN MENGHARGAI DAN MENYANJUNGI KAMU DISAAT KAMU SUDAH TIADA..."

Dari zaman sekolah, aku dididik untuk "berniaga"..walaupun hanya menjual nasi lemak. dengan upah RM5 sebagai simpanan. Saat paling mengembirakan dengan duit simpanan hasil jualan n.lemak dapat beli jam dan beg sekolah pada dan ketika itu .seronok sangat masa tu berbelanja guna duit sendiri.

Buat apa nak malu, Orang Melayu kebanyakkan asalnya adalah "susah" namun malu untuk berusaha walaupun hanya untuk berniaga. Orang melayu hanya berharap pada pemberiaan orang lain yang tidak seberapa.

Banyak lagi sebenarnya cerita jatuh bangun yang aku lalui. Tak semua yang kita lalui harus dikongsi. Namun biarlah aku simpan rapi dalam memori sebagai motivasi diri.

Masing-masing ada peranan dalam diri, ada watak yang telah diberi. terpulanglah andai kita nak jadi insan yang hanya tahu mencaci maki atau insan yang tahu menghargai setiap detik yang diberi.

hidup ini hanya sementara, bukan kita berusaha hanya untuk mengejar dunia..tapi menyiapkan bekalan untuk kita teruskan hidup ini dengan usaha sendiri tanpa harus meminta-minta.

BIAR NAMPAK SUSAH, ASAL KITA TAK MENYUSAHKAN ORANG LAIN
DUNIA BUKAN TEMPAT MENCARI PUJIAN DAN SANJUNGAN..KALAU ADA PUN TAK LEBIH DARI KEPURA-PURAAN...

Dalam hati aku tutupkan perasaan, pejamkan mata...... aku terus lelap untuk menanti hari esok. I'Allah itupun andai esok masih ada..jika hari ini adalah sisanya..

Aku ingin berterima kasih pada insan yang melemparkan cacian dan hinaan
tanpa cacian dan hinaan itu aku tak akan kenal "erti kehidupan"

Terima Kasih cabaran
Terima Kasih Ujian
Terima Kasih Dugaan

Hidup dengan 2 pilihan:-
Bersenang lenang atau bersusah payah

Dengan tangisan dan ketawa, aku membesar dan menggenapkan umur.
Malah semua manusia begitu.

Tetapi adakah dengan tangisan dan ketawa ia boleh membawa kita kedalam pentas lakonan dengan sempurna.. Ruang fikiran aku masih terfikir apa lagi yang aku harus persembahkan agar pentas lakonan ini lebih menarik dan indah...??

Yang pasti hingga kini aku belum tahu kerana Yang aku lakonkan begini, yang jadinya, begitu...
(Kita manusia yang tak lari dari sebuah perancangan)


Selalu pesan kat diri sendiri:-
tak mengapa kalau orang memperkecilkan apa yg kita lakukan..
tak mengapa kalau kita dicaci maki
tak mengapa kalau orang disekeliling tak faham kita...

Sebab
kita bukan nak harapkan penghargaan mereka,
ALLAH tu kan ADA & SENTIASA BERSAMA...
~~Just Senyum..xperlu kata apa2...

p/s: - BERUSAHA LEBIH atau HANYA DUDUK MENGHARAPKAN SESUATU PERKARA adalah dua perkara yang berbeza.





Fakta: Tentang Perempuan



"PEREMPUAN tidak suka dirinya DIBANDING-BANDINGKAN dengan perempuan lain"

Jika TIDAK MAMPU untuk MEMUJI nya, Jangan sekali-kali memperkecil-kecilkan apa yang dilakukan, walaupun sekadar gurauan...perempuan akan ingat kata-kata tersebut.
Mungkin Gurauan bagi anda, tapi satu penghinaan bagi diri mereka.

Perempuan tidak minta sanjungan mahupun penghargaan
cukuplah baginya "perhatian..

Perempuan kurang suka sikap lelaki yang tidak matang dalam sesuatu tindakan

Perempuan suka kan lelaki yang banyak bercerita dan selalu membuatnya ketawa.

Bila perempuan mengambil sikap "berdiam diri"
Ada sesuatu yang tidak kena....
Jika Anda masih mengambil sikap sambil lewa
Perempuan akan beranggapan bahawa anda adalah lelaki yang "hati kering & kurang prihatin"

Untuk menyayangi seorang Perempuan itu bukan PAYAH...
Tiada istilah SUSAH...
Percayalah,

Jika 100%  Anda menjaga hatinya
PEREMPUAN akan 200%
menghargai dan menyayangi anda
lebih dari nyawanya sendiri.









Monday, April 29, 2013

Mei & Jun 2013: Wedding Preparation


Wedding Preparation!!!!

Lepas terima  50% Deposit untuk function ni everything dah jadi confirm!!
Start..
Mei  & Jun masa utk "menyibukkan diri"  untuk pastikan evrything A to Z sekurangnya (70 % ) dah complete sebelum hari majlis. Huhu...terasa macam preparation untuk majlis kahwin sendiri pulak. I'Allah mana tahu dapat handle untuk kenduri sendiri nanti.. wauu!!!! untungg...untung.. dpt wat sendiri :) hehe


Sambil2 Belek-belek diari, banyak nak kena buat ni..

Function :
Amir & Azlina  :
25 Mei- Masjid Terapung Puchong Indah, Puchong Selangor
Amir & Azlina  :
01 Jun - Dewan Pasukan Gerakan Udara, Sg Besi
Ella :
23 Jun - Alam Damai (Majlis Pertunangan)

Check List preparation:
~~ susun atur dewan
~~ meja makan beradap
~~ senarai menu makan beradap
~~menu untuk para tetamu
~~pelayan vip
~~tema majlis

Adoiiii....poning kpala den!!!!

Tapi xpe, Hari ni dekat ofis, sambil duduk2 dpt jugak siapkan lakaran kasar untuk susun atur dewan di Puchong nanti .

Apapun, tak ada apa yang diharapkan melainkan
semua nya  berjalan dengan lacar
dengan pertolongan dan  izin dari-NYA..
Insya-ALLAH

"YA-ALLAH, BANTU KAMI
MELANCARKAN URUSAN KAMI...
BANTU KAMI MELANCARKAN URUSAN MEREKA
YANG BERURUSAN DENGAN KAMI,
DAN BANTU KAMI MEMBANTU MEREKA
UNTUK MELANCARKAN URUSAN MEREKA... "
                                                         (~Ibnu Mussal~)


p/s:
Aminnnn......TQVM
.




Thursday, April 18, 2013

Cerita Couple yg Shomell



** nak share satu cerita couple yang "shomell sgt"
(Sumber: Facebook Bercinta Selepas Nikah)

i Like... like..like..sgt2..hihi :)

GELAGAT ORANG MUDA BARU KAWIN
Bila aku teringat balik cerita ni, aku mesti tergelak sorang-sorang.

Alkisahnya, aku ni ditakdirkanlah kahwin dengan sorang mam...at nih.

Entah dari mana la datangnya.

Mak aku yang suruh, dia kata budak ni baik la, alim la pandai la.

Lepas tu terus kami kahwin.

Masa first time kahwin tu, memang kucar-kacir jugak la rumah tangga kami.

Dan yang aku paling tak tahan tu dia memang selalu saja buat aku sakit hati.

Eiiiii… geramnya aku!!!

Mana taknya, aku basuh baju dia sekali la dengan baju aku.

Then lepas basuh nak dijadikan cerita, ada lah pulak baju dia yang turun warna melekat kat baju aku.

Haihhh… memang sakit hati.

Baju baru kot, mahal lagi!!!

Then bila aku tanya dia, kenapalah tak bagitau aku yang baju dia ada yang turun warna.

Dengan slumber dia kata.. ”Lah… awat tak tanya…”

Eiii… geramnya aku!!!

Selang beberapa hari, dia ada ajak aku pergi shopping.

Ok, fine. Aku ikut je la. Weekend la katakan.

Lepas tu nak jadikan cerita, dia punyalah excited nak pergi shopping sampai aku kalih-kalih belakang.. dia hilang!!..

Aku cari gak dekat-dekat area situ kot2 ada tapi memang hampeh.

Aku try call, tak angkat. Call lagi pun tak angkat. Huhh. Tension betul!

Then, aku amik keputusan tunggu kat kereta je.

Seminit… lepas tu dua minit… lepas tu…. SEJAM KOT!!

Huhh. Memang sakit hati betul!!

Then bila dia sampai dekat kereta, aku tanya, pergi mana?

Kenapa call tak angkat??!!

Yang aku tak tahan, dia dengan slumber jawab.. “Lah.. gi shopping la sayang…

Owh, awak ada call ekk?? Alah, lupa nak bagi tau, terlupa bawa handset… hehe..

” Eiiii… geramnya aku!!!!

Seminggu lepas tu dia kata teringin nak makan masak ayam berempah dengan masak lemak cili api.

Ok fine. Aku masak je.

Tapi memang la aku ni tak la pandai masak sangat tapi bolehlah kalau setakat nak makan kan.

Aku hidang bagi dia makan.

Masa first time dia suap kat mulut tu aku bajet dia nak kata apa-apa.

Tapi dia diam.

Memang tak kata apa-apa pun sampai dia habis makan.

Habis makan pun tak kata apa.

Aku pun confius.

Dia ni takde respons. Sedap ke tak??

Ehmmm.. kalau ikut aku la, aku rasa ok je lah.

Tapi tak tau la orang yang makan nak kata apa..

Huhhh….. Esoknya, time aku on the way nak balik dari tempat kerja, kereta aku plak buat hal.

Tak boleh start. Panik gak la aku time tu.

Malam dah ni, nak masuk Isyak dah. Haihh…

Time aku balik kerja lewat-lewat lah kereta nak buat hal.

Then, aku call dia.

Yang aku tak boleh tahan tu....

Dia dengan slumber kata.. “Lah awat la call saya… call la mekanik… ingat call saya kereta awak boleh jalan ke??….

” Eiii… geramnya aku!!!

Tapi dia datang jugak lepas tu.

Ada lah dia check apa entah kat depan but tuh.

Dan lepas start terus boleh…

Hmmm.. dalam hati aku kata, “Boleh la jugak mamat ni nak diharap. Mekanik kecil-kecilan, janji free”…

Satu hari, dia ada bagitau yang dia kena pergi outstation kat overseas.

Dia kata pergi sekejap je.

2 MINGGU!! Hmm… aku memang no komen lah.

Dia nak pi buat keja dia.

Takkan nak kata tak boleh kot.

Kerja arkitek biasalah. Busy la kot.

Tapi memang agak sakit hati jugak lah.

Boleh dia lesap macam tu je.

Lepas-lepas naik flight, kot2 la dia nak call bagitau dah sampai ke, ada kat mana ke.

Tapi memang hampeh!!.

Langsung dia tak call!!

Kot2 la nak bagi emel ke tapi memang tak de.

Kosong inbox!!

Eiii… geramnya aku!!!

Pagi tu aku basuh baju.

Ok sekarang aku dah tau dah baju mana yang turun warna.

Aku ambik satu persatu dalam bakul nak basuh.

Sampai la aku jumpa bungkusan misteri dekat bahagian bawah baju-baju tu.

Jeng Jeng Jeng.......

Huishh siap dengan surat lagi.

Suratnya berbunyi begini:

Kehadapan isteriku yang tersayang...

Semoga berada dalam keadaan yang sihat sentiasa.

Jangan marah-marah ek.. hehe..

Saya bukannya apa, saja tulih surat nih..

Bosan… Tak tau nak buat apa… hihi

Pertama sekali saya nak bagi tau lah.

Mungkin awak tak kenal saya tapi saya kenal je awak.

Sejak awak darjah 6 lagi kot!! Haha..

Eh...awak tak ingat ke anak Pak Mail kawan ayah awak yang datang beraya kat umah awak time tuh??!!

Masa tu saya nampak awak duk main masak-masak kat belakang umah… hahaha…

Memang lucu sangat. Saya nampak awak macam ‘anak patung’.

Comel sangat… Iskk..

Awak ni.. tak perasan ke??

Keduanya, sorry la pasal hal shopping tuh.

Memang saja je saya tak mau bawa handset time tuh… hihi..

Takut terkantoi.

Ye la saya pi cari baju awak kot!!

Ingat baju yang awak kata terkena warna tuh??

Huh… memang tension.

Susah betul nak cari.

Memang patut la mahal dan memang patut la awak bengang satu hari… hihi…

Ketiganya, pasal ayam berempah dengan masak cili api yang awak masak… hmm…

Mesti awak bengang kan sebab saya takde respons… huhu…

Sebab SEDAPPPP SAAANGAT sampai saya jadi tak terkata.

Eh, saya makan dalam masa 5 minit je kot.

Ikut jam dinding kat rumah kita.

Iskk..awak ni.. tak perasan ke??

Keempatnya time keta awak rosak… hmm.

Awak tau tak saya CANCELLLL appointment saya dengan klien penting dari overseas sebab nak pergi kat awak??!!

Lepas-lepas tu jenuh saya nak pujuk diorang balik.

Tau tak saya langgar semua traffic light merah!!

Baju saya basah dengan peluh masa saya sampai kat awak??

Iskk..awak ni.. tak perasan ke??

Tapi lepas saya tahu saya kena pergi outstation kt overseas.

Saya lagi seronok.

Happy gile sebab saya tau awak mesti rinduuu kat saya kan..kan2??

Saya memang saja je tak call awak…hihi…

Tapi saya ok je.

Saya rasa saya dah sampai dah kot lepas awak baca surat nih…

“Wow, look at the Eiffel Tower!! Fuyoo!!! Cantik kot!! “

Hahahahahaaaaaaaa..jangan jeles..(^-^)

Last but not least.

Awak… awak jangan nakal-nakal ekk…sebab saya saaaaayang awak…

p/s: Try tengok sama tak dengan baju awak yang rosak hari tu “bungkusan” ni… hihi

Love,

Suamimu.......

Alolo Sweetnyer....


....Tak Macho xper....

** Janji Ambil Berat  **
** Penyanyang **
** Tahu Menghargai **
** Penyabar **
** Saling Berkomunikasi w/pun untuk hal2 yg kecil **
(tanya khabar/kesihatan/dll)
p/s:

!!!...INI ADALAH FAKTA..!!!
(setiap lelaki kena tahu)

Ramai lelaki menganggap perkara penting bila bersama wanita ialah
 melakukan perkara-perkara BESAR saja
TETAPI 
sebenarnya yang akan memenangi hati wanita ialah
bila lelaki melakukan hal-hal KECIL
untuk membantunya dan menunjukkan yang
 anda ambil berat padanya


...alo comel2...
(sambil cubit pipi)
hehehehe :)



Monday, April 8, 2013

HATI YANG PALING INDAH

(klik sini) --->> Mencari dan terus mencari cinta ILAHI: HATI YANG PALING INDAH: Sehingga saat ini, saya masih termenung panjang tatkala mengulang baca sebuah sajak yang baru saya siarkan dua hari yang lalu. CINTA 100%....

p/s:
cukup terkesan membaca segala entry dari penulis blog, Ustazah Noraslina binti Jusin yang juga seorang ustazah dan isteri kepada seorang Ustaz, Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman.

"walau kasih tidak dihargai, kita tetap memberi. Walau khidmat tidak dipeduli, kita terus mencurah bakti."

kadang kala rasa bagai diri ini seperti sampah bila diri ini dilupakan dalam sesaat sahaja..
kadang kala dalam persahabatan yg telah lama dibina berkecai hancur krn buruk sangka dan tuduhan yg melulu...

kita semua manusia biasa yg tak dapat melihat hati orang lain, tapi kita masih mampu merubah diri sndiri

Thursday, April 4, 2013

Saat Ini..


INGATLAH
Disaat kamu ingin melepaskan seseorang.. Ingatlah pada saat kamu ingin mendapatkannya
Disaat kamu mulai tidak mencintainya... Ingatlah saat pertama kamu jatuh cinta pdnya
Disaat kamu mulai bosan... ingatlah selalu saat terindah bersamanya
 •Disaat kamu ingin menduakan... bayangkan jika dia selalu setia
Disaat kamu ingin berbohong..  ingatlah saat dia jujur padamu

•Maka kamu akan merasakan erti dia untukmu
Jangan sampai disaat dia sudah tdk disisimu, baru kamu sadari:
•Yg indah hanya sementara
•Yg abadi adalah kenangan
•Yg ikhlas hanya dari hati
•Yg tulus hanya dari sanubari
•Tidak mudah mencari yg hilang
•Tidak mudah mengejar impian

•Namun yg lebih susah mempertahankan yg ada meski sdh tergenggam bisa lepas juga

•Ingatlah pd pepatah,
"Jika kamu tidak memiliki apa yang kamu sukai,
maka
 sukailah apa yg kamu miliki saat ini"
•Belajar menerima apa adanya & berpikir (+)
•Hidup bagaikan mimpi, seindah apapun, begitu bangun di garis akhir semua sirna tak berbekas
•Rumah mewah bak istana, harta benda tak terhitung, kedudukan, & jabatan yg luar biasa,... Ketika nafas terakhir berhembus, sebatang jarum / seutas benangpun tak bisa dibawa

Apalagi yang mau diperebutkan/
disombongkan
•Jalani hidup dgn nurani yg murni
•Jgn terlalu perhitungan
•Jgn hanya mau menang sendiri
•Jgn suka sakiti sesama apalagi terhadap mereka yg lemah
•Belajarlah tiada hari tnp kasih
•Selalu mengalah
•Hiduplah dgn sukacita...
•Tak ada yg tak bisa diikhlaskan
•Tak ada sakit hati yg tak bisa di maafkan

                                                           
p/s
hidup ini mudah kalau kita yang memudahkan, dan jadi susah kalau kita yang susahkan
pilihan di tangan kita

Jangan bagi ALASAN...usaha untuk cari JALAN

DOA ---------> USAHA -----> TAWAKAL
(Sesungguhnya Hidupku, Matiku hanya untuk ALLAH)

:: saya masih banyak kekurangan dalam diri, dan saya masih berusaha untuk memperbaiki diri dari seluruh aspek untuk menjadi yang lebih baik::
moga dipermudahkan segala urusan
INSYA'ALLAH

~~~ P.E.a.C.E ~~~


Monday, March 11, 2013

3rd Years-Anniversary of My Career (Part 2)


~~~SWeEt MeMoRY~~~


HoTeL SErI MAlAySIA, GeNTiNg HiGhLaND PaHAnG





           ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                 PuSaT LatIhan Polis BukiT SenToSa RawaNg, SelaNGor






                                       
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------
                                    
                                                                              IpOH




     ----------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                         MaktAB kUaLA kUBU BaRU






Belajar untuk memberi walaupun tiada

.................................................... .............................. Saat orang yang kamu sayang mahukan...