Thursday, February 28, 2013

Silent Cry


Selalu kita tersenyum, dan bila sekali kita menangis baru kita tahu nilai sebenar setitis air mata
...........................................................
.......................................................................................

Wednesday, February 27, 2013

Sedar @ Tidak..




...........
Kadang sering terjadi dalam alam nyata.
Yang jauh boleh jadi tiba2 mendekat.
Yang acuh tak acuh tiba2 memperhatikan.
Yang tak pernah terbayangkan sebelumnya tiba2 datang berkenalan.

Pun sebaliknya.

Kadang yang sudah dekat tiba2 menjauh.
Kadang yang nyata2 telah menyayangi tiba2 membenci.
Kadang yang sudah dimiliki tiba2 pergi.
Kadang yang sudah ditetapkan tarikh pernikahan nya pun
tiba2 dibatalkan  dengan berbagai macam alasan.

Itulah jodoh..
Menjadi sesuatu yang teramat misteri bagi kita sebagai manusia.
Jodoh adalah dalam Kuasa_Nya.
Jodoh adalah Hak_Nya.

Monday, February 11, 2013

Cinta~ Selayaknya Untuk Dicintai






Pertama Kali menerima cinta kamu,
tiada apa yang ku fikirkan melainkan sebuah perkahwinan
Aku wanita biasa yang mengharapkan seorang lelaki hadir dalam hidup aku..

"Andai berdiam itu bisa menguatkan rasa cinta dan kasih kita..aku rela berdiam 1000 biasa"
"Andai berjauhan itu mampu membuatkan bertambahnya rasa cinta aku rela berjauhan 1000 batu"

Aku wanita biasa..
Tidak mengharapkan seorang lelaki yang luar biasa
Tidak mengharapkan seorang lelaki yang 100% sempurna di mata
Aku wanita biasa
hanya mengharapkan 3 ungkapan dari kamu
Bukan ungkapan i Love u,
Bukan ungkapan i Miss u..
Satu kalimat yang aku tunggu
yang ikhlas dari hati kecil kamu
yang keluar dari mulut kamu
adalah ungkapan suci
"Aku terima Nikahnya"
disaksikan kadi, disaksikan wali

Bukan memaksa kamu,
Sekadar ingin kamu tahu
Aku tidak mengharapkan satu rasa cinta yang sia-sia
Aku tidak mahu sekadar membuang masa
Dengan Cinta yang tiada makna dimata-NYA
Sepanjang hubungan ini
Hormati aku sebagai wanita yang selayaknya dihormati
Kasihi aku sebagaimana selayaknya aku dikasihi
Betulkan pandanganmu,
Pandanglah aku dengan rasa kasih dan cinta
Bukan atas pandangan nafsu semata
Betulkan niat di hati nurani
Andai kamu sekadar hadir untuk menguji
sekadar hadir disisi untuk Menyakiti
Tinggalkanlah
Tinggalkanlah aku sendirian
Andai dihatimu
sedikit pun tiada niat untuk menikahi
....................
..................................
Cintai aku~ Selayaknya untuk aku dicintai 

( Catatan Dari Hati : Azueerakasim )



Thursday, February 7, 2013

Ibarat Mencari Rumput

Adam : Cikgu, apa yang dikatakan sebagai Taqdir, Jodoh pertemuan dan perpisahan?

Cikgu : Adam, sebelum cikgu ulaskan lagi mengenai pertanyaan kamu itu, cikgu hendak kamu carikan sehelai rumput yang paling cantik kat padang sekolah dan bawa sini balik, okey? Cikgu bagi stengah jam je untuk cari.
Adam : Sehelai rumput yang paling cantik? Hm...okey!

Walaupun masih pelik akan permintaan cikgu, Adam tetap pergi mencarikan rumput yang paling cantik di padang sekolah.

Selepas stengah jam, Adam pun kembali semula ke bilik guru dan menghulurkan sehelai rumput itu pada cikgu. Cikgu kemudian bertanya pada Adam ,

Cikgu: "Ceritalah apa yang berlaku semasa kamu carikan rumput ini, dan kenapa rumput ini menjadi pilihan muktamad awak"

Maka, Adam pun berceritalah...

"Sesampai sahaja di padang, saya tengok, Banyak sangat rumput, daripada hujung padang kanan hingga ke hujung padang kiri. Saya pun mulakanlah pencarian daripada hujung padang kanan. Ada rumput yang tak lawa, terus saya tinggalkan. Tapi sayangnya cikgu! Ada satu rumput tu cantik sangat! Tapi saya ingat ada lagi rumput lagi lawa, jadi saya carilah lagi. Tengok jam, dah nak cukup setengah jam. Saya patah balik untuk dapatkan rumput yang sangat cantik tu, tapi tak jumpa. Saya takut tak cukup masa, jadi saya berhenti, saya tengok rumput di sekeliling saya, dan saya pilih yang paling cantik di situ dan bawakan kepada cikgu."
Cikgu tu tersenyum. Adam masih pelik dan menanti jawapan daripada cikgu.

Adam bertanya kepada cikgu,

Adam : "cikgu...saya masih tak faham kenapa cikgu minta saya carikan rumput yang paling cantik...."

Cikgu itu kemudian menjawab pertanyaan Adam...

Cikgu: "Jodoh pertemuan dan perpisahan itu ibarat kamu mencari rumput yang cantik tu. kamu dah menetapkan dalam fikiran akan memilih rumput yang PALING cantik, jadi kamu terus tinggalkan yang tak cantik. Dalam dunia ni, manusia akan mengejar apa yang dia kehendaki, yang dia tak inginkan akan terus ditinggalkan ke belakang. Tapi bila kamu jumpa rumput yang paling cantik,kamu tinggalkan kerana mahukan yang lebih cantik. Biasalah manusia, bila dah dapat yang cantik, kadang-kadang alpa, dan tak bersyukur dengan apa dia ada dan akhirnya, yang terbaik ditinggalkan ke belakang. Bila dah hilang, baru nak menyesal.
Taqdir pula ibarat masa yang cikgu peruntukkan pada kamu. Bila masa dah sampai, kamu pun bergegas mencari rumput yang paling cantik. Kadang kala dalam hidup, kita kena buat pilihan untuk melepasi satu ujian/dugaan/rintangan. Rumput ini adalah tanda yg kamu
telah pun membuat PILIHAN setelah berusaha mencarinya. kamu juga yakin rumput itu adalah pilihan kamu, dan kamu akur akan pilihan itu, barulah kamu bawakan rumput ini kepada cikgu, kan? itulah yang dinamakan taqdir; bila kita telah membuat pilihan dengan yakin dan kita akur akan pilihan kita itu."


P/s: Beruntunglah bagi mereka yang tahu menghargai <3<3

Tuesday, February 5, 2013

Going the Way


 

'Rabbana hablana milladunka zaujan thayyiban wayakuna shahiban lii fiddini waddunya wal akhirah'"
"Ya Tuhan kami, berikanlah kami pasangan yg terbaik dari sisiMu, pasangan yg juga menjadi sahabat kami dlm urusan Agama, urusan Dunia & Akhirat."
~~~Amin  Ya-Robb~~~



Bila DIA beri, mesti ada sebab! Bila DIA belum beri, pun mesti ada sebab!
Enjoy life, Going the Way & praise Allah!

Monday, February 4, 2013

Kamu Perlu Tahu

 23 Ciri Orang yang Cinta Kamu

1. Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.

2. Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak perduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.

3. Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.

4. Orang yang mencintai kamu selalu ingin tau tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tau kegiatan kamu.

5. Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ’selamat pagi’, ’have fun’, ’selamat tidur’, ‘take care’, dan lain-lain, walaupun kamu tidak membalas SMS-nya, karena dengan kiriman SMS itu lah dia menyatakan cintanya, menyatakan dengan cara yang berbeda, bukan “aku CINTA padamu”.

6. Jika kamu merayakan tahun baru dan kamu tidak mengundangnya ke pesta yang kamu adakan, setidak-tidakny a dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.

7. Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, karena saat-saat itu ialah saat yang berharga untuknya. dan saat itu, matanya pasti berkaca. karena saat bersamamu tidak selalu terulang.

8. Orang yang mencintai kamu selalu mengingat setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkanny a. karena dia menyematkan kata-kata mu di hatinya, berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.

9. Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, karena dia ingin tahu apa kgemaran kamu – kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun susah menggemari kesukaan kamu, tapi akhirnya dia bisa.

10. Kalau kali terakhir kalian bertemu, kamu mungkin sedang sakit, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu – karena dia khawatir tentang kamu, peduli tentang kamu.

11. Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan menanyakan kapan ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS ‘good luck’ untuk memberi semangat kepada kamu.

12. Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.

13. Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup karena kamu telah menggetarkan dunianya.

14. Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada di dekat kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.

15. Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan senantiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan lingkungan yang mungkin membawa pengaruh buruk terhadap kamu. dan jauh dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar ‘jauh dimata, dekat dihati?’

16. Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.

17. Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang bikin BETE, seperti menelefon kamu 100 kali sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.

18. Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.

19. Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan mengajarimu dgn sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia!. bahkan dia begitu gembira karena dapat membantu kamu. dia tidak pernah mengelak dari memenuhi permintaan kamu walau sesulit apapun permintaan itu.

20. Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda yang berharga buatnya.

21. Dan jika kamu coba menjauhkan diri darinya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyadarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.

22. Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu karena sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain. Dia sentiasa menunggu kamu.

23. Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, karena dia tidak mau kamu terbebani karenanya. saat kau pinta dia pergi, dia pergi tanpa menyalahkan kamu, karena dia benar-benar mengerti apa itu cinta.

Belajar untuk memberi walaupun tiada

.................................................... .............................. Saat orang yang kamu sayang mahukan...