Tuesday, October 22, 2013

23 Okt- Hari pertama tanpa abang....

Hati kami (Mak, kakak, abang, aku) hanya Allah yang tahu
Tangisan kami hanya Allah yang dengar
Hiba kami, Sakit hati kami meronta
hanya Allah yang rasa...........
Hanya Allah yang mengerti

Semalam kami berempat menerima berita
berita yang sesudahnya kami jangka
ingin menahan tabah ingin menahan sebak
akhirnya air mata kami mengalir bersama

Kami berempat yang rasa
tidak kamu..tidak kamu semua
kamu hanya bisa berkata-kata

bisa menyalahkan kami sahaja
kamu tak pernah berkongsi bahu
tak pernah berkongsi segala
kepayahan kami
kesusahan kami
keperitan kami
hanya pandangan,hanya ucapan kamu

mungkin itu yang kamu boleh lakukan
semalam aku berjanji
berjanji pada diri sendiri
biarlah semalam abang pergi
aku sedia memikul tanggungjawab ini

emak...
adik sedia lepaskan kepentingan diri
demi pastikan emak sentiasa disisi
selapas ini agar tiada lagi titisan air mata dipipi

emak...
tabahkan hatimu

Redhalah menerima ujian ini
ujian buat kita bersama

Tiada kegemiraan dihatiku
selain melihat hari-hari mu
disulami dengan rasa tawa dan gembira

abang..
kami sentiasa bersama sama kamu
dalam bisikan doa
moga allah melindungi dan merahmati kita semua..

kata-kata kakak di fb buat aku jadi sebak:


Hati MAK tabah seperti saidatina khadijah 
Kasih sayang MAK semurni kasih Sumaiyah
Doa MAK selalu diiringi tangisan kerana terlalu byk dugaan MAK hadapi
Aku tahu,MAK terlalu merindui kasih sayang
Ku hulurkan salam pda rasul junjungan
Moga kau berikanlah syafaat dah kasih sayangmu wahai tuhanku utk ibuku...
(kakak/adik/matpa)


terima kasih kakak, terima kasih emak
kita sentiasa bersama
kerana Allah tahu apa yang kita rasa...




Kenangan bersama abang...
Sg.Congkak...


p/s:  Ya-ALLAH kuatkan hati emak...
      Kuatkan hati Abang..Kuatkan Hati Kakak dan Kuatkan hati Aku
      Izinkan kami menangis seketika
      tatkala merindui abang...
      dan sesudah itu
      kuatkanlah hati kamu semula...
      Hanya KAU yang mendengar tangisan kami...

mood: :( :( :( sebak.....air mata mengalir lagi~~~

       

Sunday, October 13, 2013

PENGORBANAN: Yang pergi itu CINTA..Yang datang nanti adalah JODOH


13 Oktober 2013...
(Sehari Sebelum raya haji)

Pengorbanan yang saya lakukan. Melibatkan Perasaan.
Biarlah saya melepaskan rasa cinta ini...
Biarlah..saya terus menyendiri dan menyendiri lagi..
Jujur...
Saya perlukan seorang lelaki yang menjadi pembimbing, yang matang dan hormat pada wanita
bukan yang hanya tahu mengambil kesempatan atas kebaikan dan kelembutan hati seorang wanita....

Tiada istilah KECEWA...
Untuk melangkah pergi...kalau ini Takdirnya...saya redha..
dan syukur kerana ALLAH masih sayangkan saya...
saya Yakin Pada Janji ALLAH...

Saya tak perlu mengeluh kerana ujian ini..
saya lihat ujian ini sebagai satu lagi ruang dan peluang untuk membaiki kekurangan yang ada dalam diri ini..
saya bukan terbaik....saya sedang berusaha menjadi baik
bukan untuk orang lain..tapi saya ingin menjadi insan yang terbaik
buat diri sendiri dan kedua ibu bapa dan keluarga saya sendiri....

Perlukah saya hancurkan harapan kedua ibu dan bapa demi cinta pada seorang "lelaki"
TIDAK!!!!
CINTA bukan segalanya dalam hidup saya..
biarlah..saya nekad..
pada usia sebegini...masih banyak yang saya kena pelajari..
masih banyak yang saya kena cari...
mulai hari ini..saya akan lupakan soal CINTA..
CINTA BUKAN SEGALANYA...
BERUSAHA melengkapkan diri..
BERUSAHA memperbaiki diri
kerana saya YAKIN..
JODOH, REZEKI telah ALLAH tetapkan dari azali
ALLAH akan temukan kita dengan orang yang salah
bukan untuk kita terus merasa kecewa tapi ALLAH nak kita tahu
bahawa
ALLAH AKAN GANTIKAN SESUATU YANG HILANG ITU DENGAN YANG LEBIH BAIK
Mungkin yang pergi ini CINTA
yakinlah yang datang nanti adalah JODOH...

Allah tak janjikan yang cntik untuk yang hensem..
Tapi..
JANJI ALLAH
JODOH YANG BAIK UNTUK MEREKA YANG BAIK
dan JODOH YANG TIDAK BAIK, ADALAH UNTUK MEREKA YANG TIDAK BAIK...

Untuk Wanita diluar sana....
ada pesanan untuk kita:

PESANAN UNTUK WANITA:
"....................JANGAN DIKEJAR JANGAN DICARI...........
RAWAT & JAGA DIRIMU
SIBUKKAN DIRIMU DENGAN HAL-HAL YANG BAIK
KERANA PADA SAAT WAKTUNYA TIBA,
CINTA AKAN DATANG MENEMUIMU
DAN MEMETIKMU
BUKAN KERANA CANTIK RUPAMU
KEPANDAIANMU, HARTAMU ATAU TAHTAMU
TAPI..
KERANA CINTA TAK MAMPU HIDUP TANPAMU......"

P/S:
Lupakan CINTA...
Demi CITA-CITA...
...........
Fokus pada kehidupan yang akan datang
Usah Melihat satu pintu yang tertutup
Kerana,
didepan masih ada banyak pintu yang sedang terbuka
Bukan terus berdiam diri
Langkah dan jika perlu
BERLARI...maka BERLARILAH..
..................

TIADA SIAPA YANG BOLEH BUAT KITA TERSENYUM KEMBALI
MELAINKAN DIRI KITA SENDIRI.....
"LIFE MUST GO ON....."
KITA ADALAH APA YANG KITA FIKIRKAN
POSITIF....
POSITIF & TERUS POSITIF
:) :)

Tuesday, October 8, 2013

Zura..Tolong Ingat pesan ni....


PESANAN UNTUK DIRI SENDIRI....

kita sering bercakap dengan orang, Namun kadang-kadang kita terlupa untuk pesan pada diri sendiri...
Disebabkan aku baru je "sembuh" dengan segala yang membuat aku jadi tak tentu hala sejak 2 minggu ni..aku nak ambik kesempatan nak INGATkan...INGAT!!!!!kan diri aku sendiri tentang beberapa perkara yang aku kadang-kadang ambil mudah, tapi "AKIBATNYA" Cukup besar pada diri aku sendiri:

Memang tak dapat nak cerita & gambarkan apa yang aku rasa...kadang-kadang OK, kadang kadang rasa macam hilang segalanya....Bila Menangis aku jadi KOSONG...

Aku harap benda ni tak akan berulang...aku tak salahkan orang lain tapi aku akan salahkan diri sendiri...bagi aku bila aku salahkan diri sendiri, aku dapat mengaku silap aku...dan tak meletakkan kesalahan atas bahu org lain....

Ok..ni pesan aku untuk diri aku sendiri...
1st...BILA MARAH- Tolong jangan berkata-kata..Tolong DIAM!!! aku tak nak nanti bila aku berkata-kata aku akan sakitkan hati org yang akan aku marah...Yup..Marah itu normal...aku manusia normal jugak, mustahillah aku pesan pada diri jangan marah... marah itu perlu.tapi biar bertempat...
BILA MARAH- Pastikan JANGAN pegang langsung handphone.. kalau boleh switch off je...& tido...sebab bila pgg hp, aku akan taip bnda yang merepek...
oHHHH....bnda ni dah banyak kali jadi. & aku akan pastikan xkan berulang lagi.. aku akan STOP IT!!!!
perkara ni nampak kecil pada orang lain TAPI, pada aku KESAN dia cukup BESAR,,,
HARAP SGT...
Aku INGAT benda ni...sampai bila2..

Aku tak nak rasa "kehilangan" lagi...
maklumlah, aku lahir pada 26 April...& menurut kajian org yg lahir pada tarikh aku ni adalah orang yang cepat buat keputusan dan cepat MENYESAL....oh nooooo!!!!
Aku tak nak menyesal dikemudian hari..
pengajaran buat aku
"TERLAJAK PERAHU BOLEH UNDUR...
TERLAJAK KATA...BURUK PADAHNYA...

So,
Janji Aku pada diri sendiri:
BERFIKIR SEBELUM BERTINDAK!!!

Thanks...
1 Lagi peluang yang aku dapat untuk BERMUHASABAH DIRI untuk malam ini...

p/s: Tido malam ni dengan senyuman. Hati dah tak rasa bersalah. Bila org yang kita sayang & terlalu sayang hapy...itu tandanya kita dah buat dia gembira...
Bila Org lain gembira....kita pun gembira kan kannn....

Selamat Malam..
Solat dulu baru kita tido....
Bye Bye...
Sayang Semua.... :) :)

Monday, October 7, 2013

Kembali Senyum...

Saya akan buat apa sahaja yang termampu dan sedaya saya. Hanya saya ingin awak tahu, tiada yang lebih bermakna dan bahagia bagi saya jika mampu membuat awak tersenyum semula....
Kalau awak tahu, Saya sedang berusaha lakukan yang terbaik. Asal awak gembira..

p/s: bila kita buat orang gembira, kita juga akan rasa gembira...
Itu janji Allah..I'ALLAH, Allah sentiasa dengan kita....
:)

Tapi.....
Jika usaha saya untuk membuat awak gembira tak berhasil saya takkan terus kecewa
kerana, saya dah berusaha....berusaha lakukan segalanya...
Saya tak kecewa
sebab...kalau Allah kata ini yang terbaik saya terima
saya takkan lupa,
bahawa "ALLAH tak beri apa yang kita MAHU, tapi ALLAH beri Apa yang kita PERLU...

Saya cuba untuk jadi "kuat"
terima dengan REDHA...
kalau ALLAH bagi saya pinjam awak hanya untuk seketika
dan ingin mengambil awak kembali
apakah "hak saya"??
untuk menahannya, untuk terus berduka cita kerana
setiap yang ALLAH beri ALLAH akan ambil kembali
segala di dunia hanyalah sementara
saya "pinjaman" untuk awak
dan awak juga hanyalah "pinjaman" untuk saya.....

: : tERIMA KASIH ALLAH...
memberi peluang sekali lagi untuk saya bermuhasabah diri......

Saturday, October 5, 2013

Disaat aku mula mencintaimu


Mengapa kau pergi, mengapa kau pergi
Di saat aku mulai mencintaimu
Berharap engkau jadi kekasih hatiku
Malah kau pergi jauh dari hidupku
*courtesy of LirikLaguIndonesia.Net
Menyendiri lagi, menyendiri lagi
Di saat kau tinggalkan diriku pergi
Tak pernah ada yang menghiasi hariku
Di saat aku terbangun dari tidurku
Reff:
Aku inginkan dirimu datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu aku sangat mencintai dirimu
Aku inginkan dirimu datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu aku sangat mencinta
Menyendiri lagi, menyendiri lagi
Di saat kau tinggalkan diriku pergi
Tak pernah ada yang menghiasi hariku
Di saat aku terbangun dari tidurku
Repeat reff
Semoga engkau kan mengerti tentang perasaan ini
Maaf ku telah terbuai akan indahnya cinta (indahnya cinta)
Maaf sungguh ku tak bisa (tak bisa) untuk kembali padamu
Maaf ku telah terbuai akan indahnya cinta
Repeat reff
Aku inginkan dirimu datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu aku sangat mencin

Wednesday, October 2, 2013

Motivasi Diri: Belajar Dari Telur


Sakitnya Rasa Hanya DIA yang tahu,
Sedihnya hati hanya DIA yang tahu
Kita Punya teman, kita punya sahabat
Namun...
Disaat kita perlukan mereka tidak sentiasa ada
yang ada,dan  yang sedia mendengar
hanya DIA..
DIA sentiasa ada

walau apapun keadaan kita
........................................

........................................................


Jika sebuah telur dipecahkan oleh kekuatan dari luar,maka kehidupan didalam telur akan berakhir....

Tapi...
Jika sebuah telur dipecahkan oleh kekuatan dari dalam,maka kehidupan baru telah lahir... hal-hal besar selalu dimulai dari dalam.

Allah.Swt tidak pernah menjanjikan bahwa:
- Langit itu selalu biru
- Bunga selalu mekar
- Mentari selalu bersinar
...
Tapi ketahuilah bahwa DIA selalu memberi:
- Pelangi .....disetiap badai
- Senyum .....disetiap air mata
- Berkat .......disetiap cobaan
- Jawaban .....disetiap doa

Jangan pernah menyerah, terus berjuanglah,
"Li fe is so beautiful"
- Hidup adalah tantangan,....Hadapilah
- Hidup adalah anugerah,.... Terimalah
- Hidup adalah tugas,......... ­.selesaikanlah
- Hidup adalah cita2,......... ..capailah
- Hidup adalah misteri,....... ­.singkapkanlah
- Hidup adalah kesempatan,.. ambillah
- Hidup adalah lagu,.......... ­..nyanyikanlah
- Hidup adalah janji,......... ...penuhilah
- Hidup adalah keindahan,...bersyukurlah
- Hidup adalah teka-teki,..... ­pecahkanlah

1 hal yang buat kita bahagia adalah cinta
1 hal yang buat kita tambah dewasa adalah masalah
1 hal yang buat kita hancur adalah....putus asa
1 hal yang buat kita maju adalah....usaha
1 hal yang buat kita kuat adalah....DOA


Petikan dari : Dani Yoga Suryanto

Belajar untuk memberi walaupun tiada

.................................................... .............................. Saat orang yang kamu sayang mahukan...